Neberte nám Modré z neba

Autor: Tomáš Galbavý | 22.3.2013 o 9:26 | (upravené 22.3.2013 o 9:32) Karma článku: 10,30 | Prečítané:  1961x

Osemčlenná rodina v jednoizbovom byte, dcéra v bdelej kóme. Pre bežného obyvateľa krajiny v strede Európy nepredstaviteľné podmienky, v ktorých vyrastajú generácie detí v Afrike a pomoc, ktorú im poskytujú obyvatelia krajín zo stredu Európy.

Áno, reč je o nedávnom vysielaní programu TV Markíza Modré z neba.

Programu, ktorý značná časť verejnosti sleduje každý týždeň na obrazovkách a ktorého moderátor sa stal v očiach tejto verejnosti obdivovaným hrdinom týchto dní. A zároveň program, ktorý sa stáva obľúbeným fackovacím panákom publicistov, ktorí sa venujú médiám.

O čo ide?

Treba dať za pravdu hlasom, ktoré hovoria, že je to ukážkový príklad citového vydierania (emotional blackmail). Gýč, presne vyrátaný pre cieľovú skupinu divákov: ľudí, ktorých dojímajú tragické prípady iných a ktorí sú šťastní, že sa našiel niekto, kto tým biednym pomohol v ich trápení. Táto skupina si sadne k obrazovke a spolu s naozaj dojemným príbehom odsleduje aj reklamu, ktorou je program prešpikovaný. A že zároveň istá podoba reklamy je samotný program - prezentujú sa tí pomáhajúci. Či už ide o firmu, ktorá zrekonštruuje obydlie pre utrápenú matku, žijúcu s deťmi v barabizni bez elektriny a vody, alebo  o futbalistov, ktorí si zakopú do lopty s ťažko chorým chlapčekom.

Napriek tomu by nebolo spravodlivé túto reláciu šmahom odsúdiť,  zavrhnúť a doslova zadupať pod zem.

Prečo?

Pretože napriek všetkému je spoločensky užitočná. Upozorňuje totiž na problémy, o ktorých by sme sa možno inak ani nedozvedeli, prípadne ktoré by verejnosť najradšej nevidela. Často ide o problémy, ktoré by sa v civilizovanej stredoeurópskej krajine 21. storočia azda ani nemali vyskytovať.  A ak sa predsa len vyskytnú, mali by pritiahnuť pozornosť na to vybudovaných orgánov verejnej moci, prípadne charitatívnych organizácií.

Pretože jednoznačne treba povedať, že osemčlenná rodina, žijúca v jednoizbovom byte je niečo, čo sa nedá nazvať inak ako katastrofa. A matka s deťmi, živoriaca v polorozpadnutom dome pri železničnej trati, bez kúrenia, vody, elektriny je doslova tragédia. Dokonca aj v prípade, ak na tomto stave má matka svoj podiel viny.

Ide tu o veľké zlyhanie. Ako je možné, že takéto rodiny nedostanú sociálne bývanie, ako sa mohlo stať, že na deti z takýchto pomerov neupozornili učitelia zo škôl, ktoré navštevujú, ako je možné, že sa takýmito prípadmi už dávno nezaoberali sociálne úrady, inštitúcie, ktoré majú v náplni práce starostlivosť o deti a mládež, ako je možné, že na takéto miesta biedy už dávno nevyštartovali charity?  Možno o nich nevedeli, možno na ne nikto neupozornil. A teda je len dobre, ak to aspoň niekto urobí. Hoci aj nie celkom nezištne.

Je správne, ak sa takýmto ľuďom pomôže. Ak im niekto poskytne obydlie, pošle peniaze na opravu strechy, vyčistenie studne, nový sporák a hoci len kôš  jedla. Prípadne urobí radosť chorému dieťaťu tým, že ho pošle do Disneylandu či si s ním zakope futbal.

Opäť - nemusí to byť celkom nezištne, takéto pozitívne skutky predsa majú byť odmenené. Verejne. Áno, je to istá forma reklamy. Ale prečo nie? Prečo má byť darcovi odmenou len dobrý pocit (ako sa vyjadrujú občas prispievatelia do rôznych debát)? A čo potom má byť v médiách? Katastrofy, tragédie, havárie a vôbec len a len nešťastia, zúfalstvo, beznádej? A na odľahčenie reality show, plné toho skutočného nevkusu, najlacnejších vtipov, vulgarizmov - teda programov, ktoré žijú z ľudskej hlúposti, často podlosti a takmer vždy chamtivosti,  pričom tu sú aktéri kvôli finančnej výhre schopní naozaj takmer všetkého. Vrátane toho, čo by priemerne slušný človek odmietol vykonať.

A áno, samozrejme, moderátor Modrého z neba nie je anjel. Ani nemôže byť - anjeli majú funkčné zaradenie v nebi. Je to človek, ktorý vykonáva svoje zamestnanie. Niekedy pri žmýkaní citov a sĺz prekonáva hranice únosnosti (o dobrom vkuse nehovorme, pretože ako je vyššie napísané, relácia ako taká je gýč). Nerobí to len tak, je za to platený. Ale faktom je, že výsledkom aj jeho práce je reálna pomoc ľuďom, ktorí tú pomoc naozaj potrebovali. Napríklad aj preto, lebo im nepomohol nikto iný, hoci to má de facto v náplni práce alebo činnosti.

Alebo ináč: z pozície intelektuála - publicistu je veľmi ľahké hodiť kameňom opovrženia po Modrom z neba. Nuž hodí. Lenže - nemá byť skutočný terč predsa len niekde inde?

Tomáš Galbavý

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?